Wydział Gospodarki Przestrzennej, Komunalnej i Mieszkaniowej
SYMBOL - GPK
1. Z zakresu polityki przestrzennej:
- przygotowywanie materiałów do opracowania zmian studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz prowadzenia procedury administracyjnej w tym zakresie,
- przygotowywanie materiałów do opracowania planów miejscowych, zmian planów miejscowych oraz prowadzenie procedury administracyjnej w tym zakresie,
- przygotowanie materiałów do zlecenia opracowań planistycznych i studialnych na zewnątrz w drodze zamówień publicznych,
- współpraca z innymi jednostkami w procesie planowania przestrzennego,
- prowadzenie rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- przygotowywanie materiałów do oceny zmian w zagospodarowaniu przestrzennym,
- przygotowanie materiałów do uzgodnienia projektu planu zagospodarowania przestrzennego województwa (regionu),
- przygotowywanie materiałów do przeprowadzania negocjacji odnośnie wprowadzenia zadań rządowych do planu miejscowego,
- wydawanie wypisów i wyrysów z planu,
- ustalanie opłat lub odszkodowań w związku z uchwaleniem lub zmianą przeznaczenia gruntów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
2. Z zakresu urbanistyki:
- prowadzenie postępowań o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz współpraca w tym zakresie z architektem bądź urbanistą,
- wydanie decyzji w sprawach o ustalenie warunków zabudowy terenu,
- wydawanie decyzji w sprawach o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- zawieszanie postępowania w sprawach ustalania warunków zabudowy terenu do czasu uchwalenia planu miejscowego,
- umarzanie postępowania w sprawach ustalenia warunków zabudowy,
-
prowadzenie rejestrów:
- wniosków o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i lokalizacji celu publicznego,
- decyzji o warunkach zabudowy terenu,
- decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- wydawanie zaświadczeń o przeznaczeniu terenu,
- wydawanie opinii o zgodności z planem miejscowym, decyzją o warunkach zabudowy lub przepisami szczególnymi w formie postanowień do podziałów terenów.
3. Z zakresu obsługi nieruchomości:
- oznaczanie nieruchomości numerami porządkowymi,
- nazewnictwo ulic i placów,
- dokonywanie rozgraniczeń nieruchomości,
- zatwierdzanie projektu podziału nieruchomości,
- wnioskowanie o ujawnienia w księdze wieczystej praw Gminy do działek gruntu wydzielonych pod drogi,
- ustalanie odszkodowań za przejęte grunty pod drogi,
- scalenie i podział nieruchomości przeznaczonych w planie miejscowym na cele inne niż rolne i leśne,
- występowanie do sądu o unieważnienie umowy nabycia nieruchomości przez cudzoziemców wbrew przepisom ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców,
- prowadzenie spraw związanych z powszechną taksacją nieruchomości,
- wydawanie zaświadczeń potwierdzających własność i dzierżawę gospodarstw rolnych, osobiste prowadzenie gospodarstwa lub pracę w gospodarstwie rolnym,
- przygotowanie dokumentacji w sprawach przekazywania gruntów rolnych na rzecz Gminy.
4. Z zakresu regulowania stanów prawnych nieruchomości:
- przygotowanie dokumentacji geodezyjno-kartograficznych do regulacji stanów prawnych nieruchomości,
- przygotowanie dla utworzonych zasobów gruntów opracowań geodezyjnych i projektów podziału nieruchomości dla gruntów gminy i potrzeb budownictwa jednorodzinnego,
- prowadzenie ewidencji gruntów mienia komunalnego,
- porządkowanie stanu własnościowego nieruchomości pozostającego w zakresie zainteresowania władz samorządowych, w szczególności w związku z zamierzonymi inwestycjami.
5. Z zakresu gospodarowania nieruchomościami:
- tworzenie zasobów gruntów Gminy (nabywanie i zamiana),
- przygotowanie i wprowadzanie nieruchomości do obrotu (sprzedaż, wieczyste użytkowanie, dzierżawa, służebności, użyczenia, zarząd),
- naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tytułu wieczystego użytkowania, użytkowania i zarządu,
- ustalanie opłat adiacenckich z tytułu wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej lub wzrostu wartości nieruchomości w związku z podziałem,
- wykonywanie prawa pierwokupu,
- prowadzenie wszystkich spraw związanych z komunalizacją,
- inicjowanie i opracowywanie koncepcji gospodarki gruntami stanowiącymi własność Gminy,
- sporządzanie wykazów mienia przeznaczonego do sprzedaży lub innej formy zagospodarowania,
- analiza form zagospodarowania mienia pod względem ich racjonalności i ekonomicznej efektywności,
- przygotowywanie przetargów na dzierżawę lub nieruchomości stanowiących własność Gminy,
- przekształcanie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności nieruchomości,
- orzekanie o wygaśnięciu prawa zarządu,
- podejmowanie czynności w celu rozwiązania umowy użytkowania wieczystego,
- obsługa sołectw w zakresie dzierżawy ich gruntów w szczególności przygotowywanie uchwał, pełnomocnictw, umów, itp.
6. Z zakresu rolnictwa i leśnictwa:
- wnioskowanie o zgodę na przeznaczenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne,
- opiniowanie wniosków o przeznaczeniu gruntu nieleśnego lub nieużytku do zalesienia celem przyznania dotacji na zalesienie,
- opiniowanie wniosków w sprawie uznania lasu za ochronny lub pozbawienia go tego charakteru,
- podanie do publicznej wiadomości informacji o sporządzonym projekcie planu urządzania lasu i przyjmowanie zastrzeżeń,
- wykonywanie zadań w zakresie łowiectwa, prowadzenie mediacji o wysokości odszkodowań dla polubownego rozstrzygnięcia sporu,
- wydawanie pozwoleń lub zakazów na uprawę maku i konopi włóknistych oraz kontrola tych upraw,
- przyjmowanie informacji o pojawianiu się chorób, szkodników i chwastów, przekazywanie komunikatów do punktów sygnalizacyjnych,
- wzywanie do wykonania określonych czynności lub zarządzanie wykonania zastępczego w przypadku degradacji gruntów i nieprzestrzegania przepisów o ochronie roślin przed szkodnikami, chorobami i chwastami,
- przyjmowanie i przekazywanie do organu inspekcji weterynaryjnej zgłoszeń o podejrzeniu lub zachorowaniu zwierząt na chorobę zakaźną,
- wyznaczanie rzeczoznawców do wyceny zwierząt zabijanych lub padłych w związku z wystąpieniem choroby zakaźnej,
- podawanie do wiadomości osób zainteresowanych lub do wiadomości publicznej informacji o zarządzeniach państwowego lekarza weterynarii,
- organizacja i prowadzenie spisów rolnych,
- wykonywanie kwartalnych szacunków plonów.
7. Z zakresu gospodarki wodnej:
- zatwierdzanie ugód i rozstrzyganie sporów w sprawach zmian naturalnych stosunków wodnych,
- rozstrzyganie sporów o przywrócenie stosunków wodnych na gruntach do stanu poprzedniego,
- wyznaczanie pasa gruntu dla zapewnienia dostępu do wody powszechnego korzystania oraz ustalenie odszkodowania dla właściciela nieruchomości,
- opiniowanie wniosków o przyznaniu dotacji spółce wodnej i współpraca ze spółką wodną,
- powoływanie i udział w terenowych komisjach ds. szacowania szkód w gospodarstwach rolnych z tytułu klęsk żywiołowych, gradobicia, powodzi, wymarznięcia.
8. Z zakresu zagospodarowania wspólnot gruntowych:
- przygotowanie projektu wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz projektu wykazu obszaru gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie,
- zatwierdzanie statutu spółki lub ustanowienie spółki przymusowej,
- wyrażanie zgody na zbycie, zamianę lub zmianę przeznaczenia wspólnoty,
- nadzór nad działalnością spółki,
- zatwierdzanie aktu zbycia udziału we wspólnocie,
9. Z zakresu pracowniczych ogrodów działkowych:
- zapewnienie gruntów na potrzeby pracowniczych ogrodów działkowych,
- rekultywacja i melioracja gruntów przeznaczonych na ogrody działkowe,
- przekazywanie gruntów w użytkowanie Polskiemu Związkowi Działkowców,
- nadzór nad utrzymaniem porządku i czystości na terenach przylegających do pracowniczych ogrodów działkowych.
10. Z zakresu przeciwdziałania zagrożeniom środowiska:
- sprawowanie kontroli przestrzegania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością Gminy,
- wydawanie zezwoleń na wycięcie drzew i krzewów,
- wymierzanie kary pieniężnej za wycinkę drzew i krzewów bez wymaganego zezwolenia,
- wydawanie decyzji nakazujących usuwanie odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania,
- wydawanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych,
- przyjmowanie od osób fizycznych informacji o wyrobach zawierających azbest,
- opiniowanie wniosków o udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności związanej z powstawaniem odpadów niebezpiecznych lub innych niż niebezpieczne,
- wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności dotyczącej odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych,
- zapewnienie warunków niezbędnych do ochrony środowiska przed odpadami oraz dbanie o utrzymanie porządku i czystości,
- opiniowanie wniosku o wydanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin,
- opiniowanie wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie prac geologicznych,
- udzielanie zezwolenia na utrzymywanie psa rasy uznanej za agresywną oraz prowadzenie rejestru tych psów,
- uzgadnianie z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym i Regionalnym Inspektorem Ochrony Środowiska raportu oddziaływania na środowisko.
11. Z zakresu nadzoru i organizacji usług komunalnych:
- 1) administrowanie budynkiem Urzędu, w tym nadzór nad ochroną przeciwpożarową, z zastrzeżeniem § 22 ust. 6 pkt 14 Regulaminu,
- 2) nadzór nad realizacją usług przez Zakład Usług Komunalnych w Warce sp. z o.o. w zakresie:
- a) zapewnienia należytego stanu sanitarnego, czystości i porządku na terenie gminy,
- b) zapewnienia należytego stanu zieleni miejskiej,
- c) nadzór nad utrzymaniem i zarządzaniem cmentarzem komunalnym,
- 3) nadzór nad prowadzeniem targowiska miejskiego,
- 4) kontrola poboru opłaty targowej,
- 5) przygotowanie materiałów do podejmowania uchwał w sprawach zakładania i rozszerzania cmentarzy komunalnych,
- 6) przygotowanie materiałów do podejmowania uchwał w sprawie zamykania cmentarzy,
- 7) wydawanie decyzji o przeznaczeniu terenu na inny cel po upływie 40 lat od ostatniego pochówku,
- 8) organizowanie i sprawowanie opieki nad miejscami pamięci narodowej, w tym grobami wojennymi,
- 9) umieszczanie i utrzymywanie tablic z nazwami ulic i placów.
12. Z zakresu eksploatacji i utrzymania sieci komunalnych:
-
nadzór nad organizacją i zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie:
- wodociągów i kanalizacji sanitarnej,
- kanalizacji deszczowej,
- oczyszczania ścieków komunalnych,
- utrzymania czystości i drożności cieków powierzchniowych,
- zaopatrzenia w energię cieplną.
- zarządzanie ograniczenia poboru wody do celów innych niż na zaopatrzenie ludności,
-
utrzymanie i eksploatacja urządzeń użyteczności publicznej, tj. kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, w tym:
- zawieranie umów z jednostkami organizacyjnymi odpowiedzialnymi za ich utrzymanie i eksploatację,
- kontrola działalności w zakresie utrzymania i eksploatacji w/w urządzeń.
13. W zakresie gospodarki mieszkaniowej:
- ustalanie kryteriów wyboru osób, z którymi umowy najmu powinny być zawierane w pierwszej kolejności,
- umożliwienie kontroli społecznej w zakresie przydziału mieszkań,
- przygotowywanie umów najmu,
- naliczanie opłat za najem lokali komunalnych,
- wyrażanie zgody na podnajem lokalu,
- udostępnianie lokalu w razie awarii wywołującej szkodę lub grożącej bezpośrednio powstaniem szkody pod nieobecność najemcy oraz zabezpieczanie takiego lokalu,
- wyliczanie zwrotu kosztów najemcom za wymienione elementy wyposażenia,
- usuwanie skutków samowoli mieszkaniowej,
- przygotowywanie materiałów do podjęcia uchwał w sprawie wysokości czynszu za najem lokali komunalnych,
- nadzorowanie opracowywania projektów uchwał w sprawie wysokości opłat za wodę i ścieki,
- dokonywanie corocznie przeglądu komunalnej substancji mieszkaniowej i ustalenie zakresu niezbędnych remontów kapitalnych i bieżących,
- analizowanie i opiniowanie prac zarządów nieruchomości wspólnych, w których skład wchodzą lokale komunalne,
- administrowanie budynkami i lokalami będącymi własnością bądź współwłasnością Gminy.
- prowadzenie spraw związanych z udzieleniem ulg w spłacie należności cywilnoprawnych Urzędu z tytułu umów najmu lokali mieszkalnych.
14. Z zakresu ewidencji działalności gospodarczej:
- prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej,
- wydawanie decyzji o wpisie, wykreśleniu, zmianie wpisu bądź o odmowie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej,
- prowadzenie ewidencji pól biwakowych,
- prowadzenie ewidencji usług hotelarskich w innych obiektach niż obiekty hotelarskie.
15. W zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi:
- wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- wydawanie decyzji w sprawie cofnięcia zezwolenia,
- wydawanie decyzji odmawiających wydania zezwolenia,
- współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
16. Z zakresu transportu drogowego:
- wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów transporcie drogowym,
- wydawanie licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówki.
17. Z zakresu ochrony zabytków:
- dbałość o utrzymanie i opieka nad użytkowanymi obiektami zabytkowymi,
- wydawanie zarządzeń w celu zabezpieczenia zabytku w nagłych przypadkach,
- przyjmowanie zawiadomień o ujawnieniu przedmiotu, który posiada cechy zabytku,
- przyjmowanie zawiadomień o znalezieniu przedmiotu archeologicznego lub odkryciu wykopaliska,
- prowadzenie ewidencji dóbr kultury nie wpisanych do rejestru zabytków a znajdujących się na terenie Gminy,
- zgłaszanie do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków przedmiotów zasługujących na wciągnięcie do rejestru zabytków.
Klauzula informacyjna - Kierownik GPK
Klauzula informacyjna - Z-ca Kierownika GPK