Wydział Budżetu i Podatków
1. Z zakresu planowania i realizacji budżetu:
- opracowywanie projektu budżetu Gminy w trybie określonym przez Radę oraz projektów zmian w budżecie w trakcie roku,
-
bilansowanie finansowych potrzeb Gminy wpływami:
- z dochodów własnych,
- z innych tytułów: subwencje, dotacje, kredyty i pożyczki, obligacje gminne,
- ustalanie na podstawie ustalonego budżetu szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetowych pomiędzy jednostki budżetowe,
- przekazywanie środków na wydatki dla jednostek wykonujących budżet Gminy wg planów finansowych,
- racjonalne dysponowanie środkami budżetowymi poprzez proponowanie zmian w działach, rozdziałach i paragrafach klasyfikacji budżetowej,
- bieżąca analiza realizacji dochodów i wydatków budżetowych,
- nadzorowanie przestrzegania równowagi budżetowej i dyscypliny finansów publicznych,
- kontrola pod względem finansowym umów zawieranych w ramach wykonywania budżetu,
- prowadzenie obsługi księgowej budżetu, w tym jednostek pomocniczych Gminy,
- prowadzenie spraw z zakresu kredytowania działalności Gminy,
-
prowadzenie analiz finansowych dotyczących głównie:
- udzielania poręczeń finansowych,
- korzystania z kredytów i pożyczek,
- monitoringu prowadzonej działalności;
-
współpraca z bankami i funduszami w zakresie:
- bieżącej obsługi finansowej Gminy,
- lokowania nadwyżek finansowych,
- zaciągania zobowiązań finansowych;
- sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych Gminy,
- rozliczanie dotacji budżetowych, pożyczek i kredytów,
- rozliczanie dotacji udzielonych z budżetu Gminy,
- współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową oraz z izbami i urzędami skarbowymi, a także innymi jednostkami kontroli finansowej,
- prowadzenie „Centralnego Rejestru Umów” generujących wydatki.
2. Z zakresu gospodarki finansowej Urzędu:
- bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości Urzędu,
- bieżące prowadzenie ewidencji księgowej zapewniającej prawidłowe rozliczenie osób majątkowo odpowiedzialnych za mienie będące w posiadaniu Urzędu,
- prawidłowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu jednostki,
- sporządzanie sprawozdań finansowych Urzędu,
- nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne,
- ustalanie zasad sporządzania, przyjmowania, obiegu i przechowywania oraz kontroli dokumentów,
- zapewnienie pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę,
- prowadzenie obsługi kasowej Urzędu oraz przestrzeganie zasad ochrony wartości pieniężnych,
- terminowe ściąganie należności i dochodzenie roszczeń spornych oraz spłata zobowiązań,
- analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu będących w dyspozycji jednostki,
- przestrzeganie dyscypliny budżetowej,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Burmistrza dotyczących prowadzenia rachunkowości,
- współpraca z wydziałami Urzędu w zakresie wykonania planu finansowego jednostki.
3. Z zakresu dodatków mieszkaniowych:
- przyjmowanie i weryfikacja wniosków o dodatki mieszkaniowe,
- przyznawanie i wypłata dodatków mieszkaniowych.
4. Z zakresu oświaty:
- sporządzanie zbiorczych analiz i sprawozdań dotyczących finansowania oświaty w Gminie,
- obsługa wypłat dofinansowania kształcenia pracowników młodocianych oraz finansowania dowozu dzieci niepełnosprawnych do szkół.
5. Z zakresu wymiaru, poboru i księgowości podatków i opłat lokalnych:
- dokonywanie wymiaru podatków i opłat lokalnych,
- prowadzenie ewidencji stanu majątkowego podatników do wymiaru podatków lokalnych,
- prowadzenie kontroli podatników pod względem prawidłowości złożonych zeznań podatkowych,
- nadzór nad wywiązywaniem się podatników z wymierzonych podatków,
- prowadzenie egzekucji w zakresie należności z tytułu podatków i opłat, dla których Burmistrz jest właściwy do ich ustalania i pobierania,
- rozpatrywanie wniosków podatników w sprawach zmian dotyczących wymiaru podatków lokalnych i podatków realizowanych przez urząd skarbowy,
- prowadzenie księgowości podatkowej Gminy,
- uzgadnianie sald kont rozliczeń z podatnikami i inkasentami podatków,
- wyliczanie ubytków w dochodach budżetowych na skutek zwolnień ustawowych i zwolnień wprowadzonych uchwałami Rady,
- rozliczanie inkasentów podatków (sołtysów),
- współpraca z wydziałem AP w zakresie organizowania narad z sołtysami,
- udział w kontroli poboru opłaty targowej,
- prowadzenie spraw z zakresu odpisów na izby rolnicze,
- wydawanie zaświadczeń dotyczących podatków i opłat lokalnych,
- rozpatrywanie wniosków w sprawie ulg podatkowych,
6. Z zakresu zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywane do produkcji rolnej:
- przyjmowanie i weryfikacja wniosków w zakresie zwrotu,
- wydawanie decyzji o wysokości zwrotu.
7. Z zakresu pomocy publicznej i pomocy de minimis:
- prowadzenie indywidualnych spraw z zakresu pomocy publicznej i pomocy de minimis w rolnictwie,
- wydawanie zaświadczeń o udzielonej pomocy,
- przygotowywanie do publikacji wykazów osób, którym udzielono pomocy publicznej.
8. Z zakresu należności publicznych, do których nie stosuje się ustawy Ordynacja podatkowa - prowadzenie spraw związanych z udzielaniem ulg w spłacie należności publicznoprawnych, do których nie stosuje się ustawy Ordynacja podatkowa oraz należności cywilnoprawnych Urzędu (z wyjątkiem z tytułu umów najmu lokali mieszkalnych).