Wydział Spraw Obywatelskich
SYMBOL – SO-USC
1. Z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej:
- wykonywanie zadań w zakresie obronności związanych z podwyższaniem gotowości obronnej Państwa, a także koordynowanie ich realizacji,
- wykonywanie zaleceń Szefa Obrony Cywilnej Kraju,
-
kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej przez instytucje, podmioty gospodarcze i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na terenie Gminy w zakresie:
- a) planowania działalności odnośnie realizacji zadań obrony cywilnej,
- b) przygotowania i kierowania formacjami obrony cywilnej,
- c) przygotowania i zapewnienia działania elementów systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania,
- d) opracowania planu obrony cywilnej Gminy oraz nadzór nad opracowaniem planów obrony cywilnej instytucji, podmiotów gospodarczych i innych jednostek organizacyjnych,
- e) organizowanie szkolenia formacji obrony cywilnej oraz współudział w prowadzeniu szkolenia, a także szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
- f) kierowanie przygotowaniem ewakuacji i przyjmowania ludności oraz koordynowanie tych działań,
- g) ustalanie zadań w zakresie obrony cywilnej jednostkom organizacyjnym działającym na terenie Gminy,
- h) dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej oraz podejmowanie przedsięwzięć do pełnej realizacji zadań,
- i) planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony cywilnej,
- j) planowanie i realizacja zaopatrzenia w sprzęt i środki, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji sprzętu obrony cywilnej (prowadzenie magazynu OC),
- k) planowanie i koordynowanie przedsięwzięć w zakresie integracji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska.
- tworzenie formacji obrony cywilnej,
- administrowanie rezerwami osobowymi w zakresie przeznaczenia do służby w obronie cywilnej,
- współdziałanie z organami wojskowymi oraz innymi podmiotami w administrowaniu rezerwami osobowymi,
- planowanie przygotowania ludności i mienia na wypadek wojny oraz wykonywanie innych zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony, określonych w ustawach,
- nakładanie obowiązku wykonania świadczeń osobistych i wydawanie decyzji oraz wezwań,
- wydawanie decyzji o przeznaczeniu nieruchomości lub rzeczy ruchomych na cele świadczeń rzeczowych oraz wezwań,
- organizowanie doręczania kart powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych przeprowadzonych w trybie natychmiastowego wstawiennictwa oraz do czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji w czasie wojny oraz organizowanie dowozu żołnierzy rezerwy do jednostek wojskowych,
- wydawanie decyzji o przeznaczeniu osób do funkcji kuriera oraz wezwań,
- prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
- realizacja zadań dotyczących Regulaminu Organizacyjnego Urzędu na czas wojny,
- wykonywanie zadań w zakresie przygotowania służby zdrowia na potrzeby obronne państwa,
- realizacja zadań związanych z operacyjnym planowaniem obronnym Gminy,
- planowanie i realizacja szkolenia obronnego.
2. Z zakresu spraw wojskowych:
- sporządzanie rejestru mężczyzn (kobiet) podlegających rejestracji na podstawie rejestrów stałych mieszkańców i wydruków komputerowych,
- prowadzenie rejestru osób do kwalifikacji wojskowej i jego aktualizacja,
- sporządzanie list osób do kwalifikacji wojskowej,
- wywieszanie obwieszczeń wojewody w miejscach najbardziej uczęszczanych o kwalifikacji wojskowej,
- wzywanie osób do kwalifikacji wojskowej do stawiennictwa przed komisję lekarską,
- wysyłanie zawiadomień o zmianie miejsca pobytu osób do kwalifikacji wojskowej do właściwego urzędu ze względu na miejsce poprzedniego zamieszkania,
- ustalanie przyczyn niestawiennictwa osób do kwalifikacji wojskowej na komisję i zastosowanie środków egzekucji administracyjnej,
- prowadzenie wykazu osób o nieuregulowanym stosunku do służby wojskowej,
- sporządzanie meldunków o ilości osób objętych rejestracją.
3. Z zakresu zarządzania kryzysowego:
- kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy,
-
realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:
- realizacja zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego,
- opracowywanie i przedkładanie staroście do zatwierdzenia gminnego planu zarządzania kryzysowego,
- zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego,
- wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego Gminy,
- organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
- prowadzenie dokumentacji zespołu zarządzania kryzysowego,
- całodobowe alarmowanie członków gminnego zespołu zarządzania kryzysowego, a w sytuacjach kryzysowych zapewnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji oraz dokumentowania prowadzonych czynności,
- współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
- współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
- współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
- realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższenia gotowości obronnej państwa.
4. Z zakresu dowodów osobistych:
- przyjmowanie wniosków o wydanie dowodów osobistych,
- sprawdzanie zgodności danych zawartych we wniosku z dokumentami źródłowymi i bazą ewidencji ludności,
- prowadzenie rejestru wpływu wniosków o wydanie dowodów osobistych,
- przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do wydania dowodów osobistych,
-
wydawanie dowodów osobistych dla osób:
- zamieszkujących na terenie RP,
- powracającym z zagranicy na pobyt stały,
- odbywającym karę pozbawienia ludności;
- współpraca z urzędami w zakresie przekazywania wniosków o wydanie dowodu osobistego i odbioru tych dokumentów,
- zakładanie kopert osobowych dla wydanych dowodów osobistych,
- prowadzenie rejestrów numerowych dla wystawionych dowodów osobistych oraz ich bieżąca aktualizacja,
-
prowadzenie rejestru:
- utraconych dowodów osobistych,
- unieważnionych dowodów osobistych;
- przyjmowanie zawiadomień o utracie dowodu osobistego,
- rozliczanie formularzy dla wydanych dowodów osobistych,
- wydawanie zaświadczeń o utracie dowodów osobistych,
- wprowadzanie do systemu ewidencji ludności wydanych i unieważnionych dowodów osobistych,
- wysyłanie kopert osobowych wg otrzymywanych zapotrzebowań z innych urzędów,
-
współpraca z innymi urzędami w zakresie:
- przekazywania odnalezionych dowodów,
- przesyłania zawiadomień o utracie dowodów,
- przesyłania zawiadomień o unieważnieniu dowodów osobistych,
- przesyłania zapotrzebowania na koperty dowodowe;
- rejestracja unieważnienia dowodów i ich unieważnianie na podstawie zawiadomień z ewidencji ludności i USC,
- prowadzenie ewidencji kopert osobowych osób zmarłych i unieważnianie dowodów osobistych tych osób,
- udostępnianie danych z ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych organom administracji publicznej, organom wymiaru sprawiedliwości i innym,
- zawiadamianie właściwego urzędu skarbowego o zmianie dowodu osobistego,
- przeprowadzanie corocznej inwentaryzacji sprzętu i oprogramowania na wyposażenie stanowisk w systemie dowodów osobistych, będącego własnością MSWiA.
5. Z zakresu ewidencji ludności:
- przyjmowanie zgłoszeń meldunkowych: zameldowania na pobyt stały, zameldowania na pobyt czasowy ponad 3 miesiące, zameldowania na pobyt czasowy do 3 miesięcy, wymeldowanie z pobytu stałego, wymeldowanie z pobytu czasowego ponad 3 miesiące;
- meldowanie i wymeldowywanie cudzoziemców,
- prowadzenie postępowań administracyjno – dowodowych i wydawanie decyzji orzekających: wymeldowanie, odmawiających wymeldowanie, orzekających zameldowanie, odmawiających zameldowania, uchylających zameldowanie, odmawiających uchylenie czynności materialno - technicznych zameldowania, umorzonych, zawieszających postępowanie,
- wydawanie zaświadczeń z akt ewidencji ludności,
- udostępnianie informacji adresowo – osobowych dla potrzeb organów administracji publicznej, organów wymiaru sprawiedliwości i innych,
- rejestracja noworodków oraz współpraca z MSWiA w sprawie nadania numeru PESEL,
- rejestrowanie danych o zmianach stanu cywilnego, imion i nazwisk oraz zgonach,
- sporządzanie wykazów imienno – adresowych osób podlegających obowiązkowi szkolnemu dla potrzeb szkół,
- zawiadamianie właściwych organów administracji państwowej o zgonach,
- współpraca z organami administracji samorządowej: wysyłanie danych dla organu nowego miejsca pobytu stałego, zawiadomienia o zameldowaniu na pobyt stały, zawiadomienia o zameldowaniu na pobyt czasowy ponad 3 – miesiące, zawiadomienie o wymeldowaniu z pobytu czasowego,
- wprowadzanie zmian do Terenowego Banku Danych,
- prowadzenie i bieżąca aktualizacja dodatkowego rejestru wyborców,
-
współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej w celu bieżącej aktualizacji programu PLATFORMA WYBORCZA:
- sporządzanie kwartalnych sprawozdań o stanie rejestru wyborczego,
- wydawanie decyzji o wpisaniu do rejestru wyborców,
- zawiadamianie gmin o następujących zmianach w ruchu ludności,
- współpraca z właścicielami domów i lokali oraz innymi podmiotami dysponującymi tytułem prawnym do lokalu w sprawie dyscypliny meldunkowej wynikającej z ustawy,
- sprawowanie nadzoru nad wykonaniem obowiązków określonych w ustawie i ewidencji ludności o dowodach osobistych,
- sporządzanie list wyborczych - ordynacja wyborcza,
-
sporządzanie aktów pełnomocnictwa do głosowania w wyborach i referendum,
-
realizowanie zadań związanych ze złożeniem przez osobę uprawnioną do udziału w głosowaniu zgłoszenia o zamiarze głosowania korespondencyjnego,
-
prowadzenie spraw wynikających z przepisów o zgromadzeniach,
-
prowadzenie spraw wynikających z przepisów o zbiórkach publicznych,
-
prowadzenie spraw związanych z zapraszaniem repatriantów do osiedlenia się na terenie gminy.
6. Z zakresu ochrony przeciwpożarowej:
- współdziałanie i nadzór w zakresie realizacji zadań statutowych w jednostkach Ochotniczej Straży Pożarnej (OSP),
- współdziałanie w planowaniu wydatków na cele utrzymania, wyposażenia i zapewnienia gotowości bojowej OSP, w tym przygotowywanie założeń do specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ), nadzorowanie realizacji wydatków oraz sporządzanie okresowych analiz w tym zakresie,
- rozliczanie kierowców z zużytego paliwa zgodnie z miesięczną kartą drogową pożarniczego pojazdu samochodowego i sprzętu silnikowego,
- sporządzanie zestawień na podstawie, których naliczane są członkom poszczególnych jednostek OSP wynagrodzenia za udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych,
- prowadzenie ewidencji zakupionego i zużytego paliwa i olejów,
- przeprowadzanie okresowych inwentaryzacji sprzętu w jednostkach OSP,
- współdziałanie w realizacji zapotrzebowań na zakup sprzętu pożarniczego i umundurowania oraz remontu sprzętu i obiektów,
- współdziałanie w zakresie ubezpieczenia członków OSP, pojazdów pożarniczych i budynków,
- udział w posiedzeniach Zarządu Miejsko-Gminnego Związku OSP,
- kierowanie osób funkcyjnych OSP na szkolenia z zakresu ochrony p.poż.,
- współdziałanie w zakresie nadzoru (kontroli) nad działalnością bojową OSP w przeprowadzaniu ćwiczeń i zawodów pożarniczych,
- udział w zebraniach sprawozdawczych i sprawozdawczo-wyborczych w OSP,
- prowadzenie działalności propagandowej mającej na celu poprawę bezpieczeństwa p. pożarowego i zmniejszenia zagrożenia pożarowego,
- sprawowanie nadzoru nad ochroną p.pożarową w Urzędzie (w szczególności konserwacja gaśnic i hydrantów, oznakowanie wyjść awaryjnych, oznaczenie podręcznego sprzętu gaśniczego, szkolenia z zakresu ochrony pożarowej,) oraz współdziałanie w sprawowaniu nadzoru nad ochroną p.pożarową w stosunku do podległych jednostek organizacyjnych (poprzez kontrolę tych jednostek i wydawanie zaleceń).
Klauzula informacyjna - ewidencja ludności
Wytworzył:
Udostępnił:
Ostatnio zmodyfikował:
Fronczek Mariusz
(2018-05-24 14:26:41)