Burmistrz - kompetencje

ORGAN WYKONAWCZY GMINY - BURMISTRZ

 

Organem wykonawczym gminy jest burmistrz.

Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy urzędu. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny, nadany przez burmistrza w drodze zarządzenia.

  1. Burmistrz wykonuje uchwały rady i zadania gminy określone przepisami prawa.
  2. Do zadań burmistrza należy w szczególności: 
    • przygotowywanie projektów uchwał rady,
    • określanie sposobu wykonywania uchwał,
    • gospodarowanie mieniem komunalnym,
    • przygotowywanie projektu budżetu gminy oraz jego wykonanie,
    • zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
    • przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady,
    • przedkładanie radzie sprawozdań z działalności burmistrza oraz sprawozdań z wykonania budżetu,
    • wydawanie zarządzeń porządkowych w przypadkach nie cierpiących zwłoki.
    • Zarządzenia takie wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu rady,
    • współdziałanie w interesie gminy z instytucjami znajdującymi się na jej terenie,
    • udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządu mieniem tych jednostek,
    • informowanie mieszkańców o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej, gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,
    • prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem gminy, zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez radę,
    • powoływanie komisji przetargowych, określanie terminów i trybu przeprowadzania przetargów oraz zatwierdzanie wyników rozstrzygniętych przetargów,
    • ustalanie zakresu spraw gminy jakie burmistrz może powierzyć w swoim imieniu sekretarzowi,
    • wydawanie opinii, postanowień i decyzji z zakresu administracji publicznej na podstawie odrębnych przepisów.
  3. Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo:
    • zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę,
    • emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę,
    • dokonywania wydatków budżetowych,
    • zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,
    • dysponowania rezerwami budżetu gminy,
    • blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą. 
  4. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem, składa jednoosobowo burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez burmistrza osobą.
  5. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.
  6. W realizacji zadań własnych gminy burmistrz podlega wyłącznie radzie.
    • Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.
    • Burmistrz wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz z innych ustaw określających status burmistrza.
    • Szczegółowe kompetencje i zadania burmistrza określone są w ustawach oraz regulaminie organizacyjnym urzędu.
    • Burmistrz jest kierownikiem urzędu. Wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Wytworzył:
Edyta Łuczak
Udostępnił:
Ostatnio zmodyfikował:
Maj Radosław
(2009-01-08 08:58:55)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki