Burmistrz - kompetencje
ORGAN WYKONAWCZY GMINY - BURMISTRZ
Organem wykonawczym gminy jest burmistrz.
Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy urzędu. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny, nadany przez burmistrza w drodze zarządzenia.
- Burmistrz wykonuje uchwały rady i zadania gminy określone przepisami prawa.
- Do zadań burmistrza należy w szczególności:
- przygotowywanie projektów uchwał rady,
- określanie sposobu wykonywania uchwał,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- przygotowywanie projektu budżetu gminy oraz jego wykonanie,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
- przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady,
- przedkładanie radzie sprawozdań z działalności burmistrza oraz sprawozdań z wykonania budżetu,
- wydawanie zarządzeń porządkowych w przypadkach nie cierpiących zwłoki.
- Zarządzenia takie wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu rady,
- współdziałanie w interesie gminy z instytucjami znajdującymi się na jej terenie,
- udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy pełnomocnictwa do zarządu mieniem tych jednostek,
- informowanie mieszkańców o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej, gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,
- prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem gminy, zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez radę,
- powoływanie komisji przetargowych, określanie terminów i trybu przeprowadzania przetargów oraz zatwierdzanie wyników rozstrzygniętych przetargów,
- ustalanie zakresu spraw gminy jakie burmistrz może powierzyć w swoim imieniu sekretarzowi,
- wydawanie opinii, postanowień i decyzji z zakresu administracji publicznej na podstawie odrębnych przepisów.
- Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo:
- zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę,
- emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę,
- dokonywania wydatków budżetowych,
- zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,
- dysponowania rezerwami budżetu gminy,
- blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
- Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem, składa jednoosobowo burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez burmistrza osobą.
- Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika lub osoby przez niego upoważnionej.
- W realizacji zadań własnych gminy burmistrz podlega wyłącznie radzie.
- Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje gminę na zewnątrz.
- Burmistrz wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz z innych ustaw określających status burmistrza.
- Szczegółowe kompetencje i zadania burmistrza określone są w ustawach oraz regulaminie organizacyjnym urzędu.
- Burmistrz jest kierownikiem urzędu. Wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
Wytworzył:
Edyta Łuczak
Udostępnił:
Ostatnio
zmodyfikował:
Maj Radosław
(2009-01-08 08:58:55)